محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

 برگزاری کارگاه توانمندسازی آموزشی طراحی سیستم ارزیابی مبتنی بر توانمندی، در دانشکده دندانپزشکی

كارگاه توانمندسازي آموزشي 'طراحي سيستم ارزيابي مبتني بر توانمندي' در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، دفتر توسعه آموزش دانشكده، كارگاه توانمندسازي آموزشي 'طراحي سيستم ارزيابي مبتني بر توانمندي'، را با تدريس دكتر شيوا شيرازيان و با حضور دكتر حكيمه سيادت معاون آموزشي، دكتر غزاله بني ابراهيمي معاون آموزشي پرديس بين الملل و برخي معاونان آموزشي پرديس مادر و سرپرستان بخش هاي آموزشي پرديس بين الملل شنبه٢١ دي ماه 98 برگزار کرد.
در طی دهه های گذشته آموزش پزشکی به سمت آموزش مبتنی بر توانمندی (Competency Based Medical Education) (CBMD) سوق پیدا کرده است. CBMDیک رویکرد به طراحی کوریکولوم و ارزیابی فراگیران است که هدف اصلی آن بهبودآموزش فراگیران در حرفه های مرتبط با سلامت است. ارزیابی بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش محسوب می شود. در CBMD، با توجه به تعریف آن، وجود یک سیستم ارزیابی چند وجهی و قدرتمند ضروری است. ارزیابی مبتنی بر توانمندی نشان میدهد که فراگیر تا چه میزان استانداردهای تعیین شده بعنوان توانمندی را کسب کرده است.
در ارزیابی سنتی ارزیابی فراگیران به صورت امتحانات مجزا و در پایان ترم انجام می شود اما در سیستم ارزیابی مبتنی بر توانمندی نیاز به ارزیابی های مداوم و مکرر همراه با فیدبک و تا حد امکان بر پایه مشاهده در محیط واقعی و کار و استفاده از روشهای متعدد کمی و کیفی است.
در این راستا دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدد طراحی سیستم ارزیابی مبتنی بر توانمندی برای  واحدهای عملی دانشجویان دوره دندانپزشکی عمومی است. لذا آشنایی اساتید به عنوان ارزیابان با اصول طراحی و انجام ارزیابی مبتنی بر توانمندی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
با توجه به ماهیت پیچیده و مراحل متعدد در طراحی سیستم ارزیابی مبتنی بر توانمندی، و بمنظور سهولت در پیاده سازی این مراحل در اجرا، ارائه مطالب تخصصی در این حوزه به صورت مرحله به مرحله برای اساتید صورت خواهد گرفت.
لذا در گام اول 'اصول طراحی چارچوب توانمندیهای مورد ارزیابی' ارائه خواهد شد.
خبرنگار: حمیده ایزدی

کلمات کلیدی
تهیه کننده: